Wynajem lokalu firmowego. Na co zwrócić uwagę?
Na co należy zwrócić uwagę przed wynajęciem lokalu firmowego?
- lokalizacja – w wielu branżach prestiżowe ulokowanie siedziby firmy oraz zapewnienie do niej dobrego dojazdu sprzyja rozpoznawalności marki, wygodzie pracowników oraz klientów; wiąże się jednak z odczuwalnie większymi kosztami czynsz w porównaniu z najmem lokalu na obrzeżach miasta; aby podjąć dobrą decyzję, warto rozważyć wszystkie za i przeciw, w tym także koszt alternatywny, na przykład w postaci dłuższego dojazdu do siedziby firmy i większych wydatków na benzynę w przypadku wyboru tańszego lokalu na przedmieściach;
- wielkość powierzchni – najem powierzchni komercyjnej jest niemal zawsze wyceniany za metr kwadratowy; jest więc oczywiste, że im większa przestrzeń lokalu, tym większe koszty przyjdzie za nią zapłacić; warto sprawdzić, czy oprócz powierzchni lokalu firmowego, do obiektu przynależy również przestrzeń komunalna (na przykład pomieszczenia magazynowe) czy też przydzielone miejsce parkingowe;
- warunki prowadzenia biznesu – w przypadku wielu rodzajów działalności istotny jest także dostęp do przestrzeni umożliwiającej dokonanie załadunku i rozładunku; warto sprawdzić, czy w konkretnym miejscu nie ma żadnych zasad związanych z ograniczeniem dostaw (często ma to miejsce w historycznych miejscach, takich jak dzielnice starego miasta);
- wysokość czynszu i szacowane koszty eksploatacji – oprócz czynszu, najemca lokalu firmowego musi pokryć między innymi koszty dostępu do mediów;
- postanowienia umowy najmu – są bardzo istotne; powinny przede wszystkim określać, po czyjej stronie leżą wszystkie niezbędne naprawy dokonywane w lokalu. Choć prawa i obowiązki najemcy (czyli lokatora) są w dużej mierze regulowane przez prawo, szczegółowe zapisy są zależne od tego, jakie ustalenia zostaną poczynione na piśmie.
- bardzo ważne jest sprawdzenie, jakie prawa przysługują dzierżawcy w ramach najmu;
- okres trwania umowy najmu – zapis w umowie powinien uwzględniać, że czas trwania najmu musi być na tyle długi, a zarazem na tyle elastyczny, aby po pewnym okresie, w razie zmiany planów przedsiębiorcy, możliwe było zerwanie umowy bez dotkliwych konsekwencji finansowych