O kontroli podatkowej sporo się mówi w mediach i internecie. Z perspektywy typowego przedsiębiorcy tego rodzaju czynność zawsze stanowi powód do stresu – nawet wtedy, gdy właściciel firmy nie ma nic na sumieniu. Czy naprawdę jest się czego obawiać?
Czynności sprawdzające a kontrola – czym się od siebie różnią?
Wbrew temu, co powszechnie sądzi o kontroli skarbowej, do jej przeprowadzenia urząd musi mieć silne argumenty. Zanim dojdzie do kontroli urzędnika skarbowego, prowadzone są czynności sprawdzające, mająca na celu potwierdzenie, czy taka kontrola faktycznie jest konieczna. Uprawnionymi do przeprowadzenia czynności sprawdzających są osoby takie jak: naczelnik urzędu skarbowego, dyrektor izby skarbowej, naczelnik urzędu celnego, dyrektor izby celnej, a także organy miejskie (m.in. burmistrz, prezydent).
Jak przebiega kontrola skarbowa?
Kontrola skarbowa jest procedurą zapowiedzianą. Zanim urzędnicy skarbowi wejdą na teren firmy, doręczają zawiadomienie o wszczęciu kontroli. Znajduje się w nim zakres podejmowanych czynności. Zgodnie z obowiązującym prawem, kontrola skarbowa nie może odbyć się wcześniej niż 7 dni, ale nie później niż 30 od daty zawiadomienia. Po upływie tego czasu kontrola może się odbyć w dowolnym momencie, choć zazwyczaj urzędnik – w miarę możliwości – kontaktuje się z przedsiębiorcą celem ustalenia daty wizyty. Podczas samej kontroli dobrze widziane jest aktywne uczestnictwo przedsiębiorcy i udostępnianie wszelkiej dokumentacji firmowej będącej przedmiotem dochodzenia oraz niezbędnych informacji ułatwiających pracę kontrolerom. Kontrola skarbowa kończy się wydaniem decyzji lub wyniku. Warto być świadomym tego, że przedsiębiorca ma prawo odwołać się od decyzji kontrolerów.
Biuro rachunkowe Piaseczno może reprezentować firmę podczas kontroli skarbowej. W ten sposób przedsiębiorca czuje się pewniej i spokojniej wiedząc, że może liczyć na wsparcie profesjonalistów.