25 maja weszło nowe rozporządzenie o ochronie danych osobowych RODO. Na pewno większość przedsiębiorców i zespołów zarządzających danymi osobowymi zna to słowo i raczej nie traktuje go przyjaźnie. Tak naprawdę, mimo znajomości ogólnych przepisów, nie wiemy, jak będzie ono funkcjonowało w praktyce. Wiadomo, że Unia Europejska wprowadziła nową regulację dotyczącą przetwarzania danych osobowych dla ochrony konsumenta. Jak to jednak zazwyczaj bywa mnogość przepisów i reguł budzi pewną nieufność. W obawie o praktyczne funkcjonowanie ustawy, przedsiębiorcy wyprzedzają oczekiwania ustawodawcy, a biura rachunkowe obsługujące konkretne firmy spotykają się z dziesiątkami pytań i wyraźnie odczuwają obawy swoich klientów. Przedsiębiorcy muszą już na etapie przygotowywania podstawowych rozwiązań informatycznych, wprowadzać wymagane rozwiązania. Dlaczego są takie obawy przedsiębiorców? Otóż ustawodawca określił, że za nieprzestrzeganie nowych przepisów grożą kary finansowe, w dodatku nie są one niskie.

Do tej pory dane osobowe nie były należycie chronione, a firma za jednorazowe naruszenie obowiązującej ustawy mogła zapłacić najwyżej 50 tys. złotych, natomiast osoba prywatna najwyżej 10 tys. złotych. Nie były to więc sumy duże, wobec skutków łamania przepisów. Obecne kary są już naprawdę dotkliwe. W zamyśle unijnych urzędników kara ma być skuteczna i odstraszająca. Jeśli naruszane są obowiązki administratora, podmiotu przetwarzającego, monitorującego lub wydającego certyfikaty może sięgnąć nawet 10.000 000 euro lub 2% rocznego obrotu. Jeszcze wyższe kary mogą być nałożone, jeśli zostaną naruszone przepisy dotyczące zasad przetwarzania danych osobowych, przekazywania, przechowywania ich lub zawieszania. W tym przypadku mogą sięgnąć 20.000.000 euro albo do 4% rocznego obrotu ustalonego przez księgowość. Oczywiście tak wysokie nie będą nakładane w przypadku wszystkich przewinień, ale widać wyraźnie, że są one zdecydowanie większe niż dotychczas i stanowią poważny problem dla firm, które na co dzień przetwarzają dane osobowe. Nie pozostaje więc firmom nic innego, tylko przystosować się do nowych zasad i wymagań.

Ta strona używa plików cookie w celu usprawnienia i ułatwienia dostępu do serwisu oraz prowadzenia danych statystycznych. Dalsze korzystanie z tej witryny oznacza akceptację tego stanu rzeczy.
Polityka Prywatności
Jak wyłączyć pliki cookies?
ROZUMIEM